Oldalak

Translate

2013. május 15., szerda

Aggteleki kéktúra

Őszintén bevallom túl sok jót nem vártam az Aggteleki kéktúrától. Legalább 15 esztendeje nem voltam az Aggteleki hegységben és nem is nagyon vágytam. Annak idején a jelzések még csak itt-ott, hébe-hóba fordultak elő, ráadásul életem egyik legnagyobb viharát is itt kellet megélnem. De ebből a kis történetből rengeteget tanultam... Ennek ellenére kedvesen csalódtam a tájban. A kéktúra útvonala mentén a jelzések frissen és sűrűn vannak festve, nem beszélve a rengeteg útbaigazító táblákról. Olyan „dőlj hátra és élvezd a kilátást” élményt nyújtott. Az idő szép volt, a táj pedig gyönyörű.

Túránkat két naposra terveztük. Az első nap Bódvaszilastól- Jósvafőig  (26,6 Km) , a második nap Jósvafőtől- Zádorfalváig (17,5 Km).
8:30-kor érkezünk meg Bódvaszilasra, beszerezzük a MÁV-os körbélyegzőt és indulunk. Egyhamar kiérünk a faluból és már a Kerek-hegy oldalán, kaptatunk felfelé. Meg-meg állva kapkodunk a levegő után és csak úgy csendesen jegyezzük meg, hogy ma sem vagyunk a legszebb formánkba. Elhaladunk a Pócsa-kői viznyelő, a Nagy vizes töbör mellett még végül elérjük a Szabó-pallag vadászházat. Sajnos a vadászház sincs a legszebb formájában már, romos épületének ajtófélfáján található a bélyegző. Enyhül egy kicsit a terep és kellemes szellő kezdi szárítani ruháinkat a nagy melegben. A Bába-völgyet elérve megtartjuk első pihenőnket és bakancsunkat ledobva huppanunk le a jó puha fűbe.

Egy sonkás szenya és egy kis csoki mindig jól esik. No de ennyit a kényeztetésről. Bakancsainkat felhúzva zsákjainkat hátunkra kapva indulunk  a szomorú történetű Derenk felé.

A Derenkre vezető út

Derenk középkorú település volt, neve szláv eredetű, somfát jelent mivel határában a húsos som volt a leggyakoribb. 1711-ben az országos pestis járvány tizedelte meg ezt a magyar lakta kis települést. Aki megmaradt az elmenekült, így teljesen néptelenné vált. 1717 és 1720 között lengyel származású családok érkeztek ide. A II. világháború idején Horthy Miklós kormányzó itt egy összefüggő vadrezervátumot és medvés kertet akart létrehozni, hogy kedvére vadászhasson. Azonban a falu lakói ennek az útjában álltak. Katonai járművekkel, tehervonatokkal és odavezényelt munkaszolgálatosokkal végezték az áttelepítést. Lakóit Büdöskőpusztára,  Martonyiba, Ládbesenyő-Andrástanyára, Sajószentpéterre, Emőd-Istvánmajorba költöztették. Az áttelepítést követően Horthy többet nem jött ide. Ma már csak az iskola romjai állnak, amelyet nemrég újítgattak a temetővel együtt. Az iskola épületében emlékkiállítást rendeztek be. A templom helyét egy kis kápolna jelzi.

Derenk főutcája, minden tábla egy ház helyét jelöli.

Az iskola épülete
Kiállítás Derenk emlékére
Nézelődnénk még, de mennünk kell. Hosszú még az út. A Patkós-völgyben pihenünk meg a Puska Pál forrásnál, ahol kiépített pihenő várja a turistákat. Hamar elérjük és elhagyjuk Szelcepusztát aminek határában  megcsodáljuk a gyönyörű pacikat, akik jóízűen legelnek a csodaszép réten.

Szelcepuszta lovai...

...és a táj
Néhány Km után találkozunk a sárga jelzéssel, és nemsokára rátérünk a Tohonya-Kuriszlán tanösvényre. Itt már a tűző napon haladunk, vagy inkább csak vonszoljuk magunkat. Gyönyörű ez a része az Aggteleki-karsztnak, ahol a töbrök között haladunk. Legszívesebben leülnénk, és csak gyönyörködnénk a tájban.

A távolban feltűnik a Hucul ménes és oly aprónak tűnő paripái. Odaértünkkor az egyik éppen egy porfürdőt vesz, de sajnos megzavarjuk. Felpattan, és csak értetlenül néz szegény, hogy mit akarunk azzal a fényképezőgéppel.

Hucul ménes
A kék itt egy balos kanyart vesz és levezet minket a Lófej-völgybe. Mellénk szegődik a Tohonya-patak és bekísér sziklás szurdokába. Talán ez a jutalom a nap végére. Mi szebbet lehetne kívánni, mint egy kis sziklás szurdokot, és egy sebesen futó kis patakot, amely elvezet a szállást adó faluba Jósvafőre. Fáradtan rogyunk le egy csendes kis kocsma teraszának padjára a megérdemelt sör és üdítő mellett. Kiéhezve hamar el is döntjük, hogy betérünk az Öreg malom fogadóba és telivágjuk korgó bendőnket. Hát így is lett. Akkora adagot kaptunk hogy még reggelire is maradt belőle. Estére érkezünk meg szállásunkra. Lemossuk magunkról az út édes porát, és jóllakottan térünk nyugovóra.

Reggel 7-kor kelünk és 8 órakor már a boltban vagyunk. Veszünk néhány ásványvizet és útnak indulunk. Egy kis emelkedő, ahogy azt már megszoktuk és megérkezünk a Baradla barlang jósvafői bejáratához. A pénztárnál pöcsételünk és már kaptatunk is felfelé az újabb emelkedőn. Tökös kis szakasz ez Aggtelekig. A Mész-völgyet elhagyva becsatlakozik a sárga jelzés. Ördögszántásos, bokros területre érkezünk, ahol a délelőtti nap igencsak megmutatja erejét. Kitikkadva egy kanyargós lépcsőn érünk a Baradla barlang aggteleki bejáratához és jellegzetes sziklaképződményéhez. A tourinform irodában szerezzük be pecsétünket és néhány apróságot az otthoniaknak. A barlang bejárata előtt kulturált parkot alakítottak ki a látogatók számára, padokkal és asztalokkal. Itt egy előbbre hozott ebéddel csaltunk ki magunknak egy kis pihenőt. A kék jelzés innen az országúton halad tovább egy ideig, még nem, egy balos kanyarnál le nem térünk a „régi kassai útra” amely egészen a határig vezet. Délre fordulva megkezdjük utunk utolsó szakaszát Zádorfalváig. Jól haladunk, de szedjük is a lábunkat, hogy elérjük a buszt, amivel Putnokra megyünk. Az utolsó kilométerek újra megjutalmaznak minket az Aggteleki hegység gyönyörű panorámájával és néhány csodálatos virággal.

Rátérünk a kövesútra, és lassan feltűnik Zádorfalva ismerős templomtornya, amely egyértelműen jelzi, utunk az Aggteleki kasztban sajnos nemsokára véget ér.

A községbe érve felkeressük a szivárvány presszót, amely most hála az égnek nyitva van, így sikerül a meggyötört bélyegzővel egy jól sikerült kék pacnit nyomni a füzetünkbe. Egy jó hideg barna sör és egy üdítő elfogyasztása után meg is érkezett a busz.

Be kell vallanom nagy hatással volt rám ez a vadban gazdag, dimbes-dombos töbrökkel megtűzdelt táj, amely megmutatta azért fárasztó emelkedőit, hűvös völgyeit, sebesen futó patakjait, napos rétjeit, amely mind egy-egy kis útként vezet a szívemhez.